sopa

- Blunda, slut dina ögon.
 
Gaspedalen är tryckt i botten och hans hastighet pendlar någonstans mellan 215 och 220 kilometer i timmen, lite beroende av väglag och lutning. Hela bilen skakar och han ligger på fel sida av motorvägen med mötande bilar i ett konstant men livshotande flöde. Han försöker beräkna med vilken kraft en eventuell krock kommer att innebära.
 
     "Min bil väger kanske runt två ton, men så är jag ju heller ingen bilkännare. Hursomhelst så kan jag ju räkna med att mötande bil håller ungefär samma vikt. Det är alltså fyra ton totalt. Om jag färdas i cirka tvåhundra kilometer i timmen och mötande bil i ungefär hundra kilometer i timmen så blir det ju trehundra kilometer i timmen. Alltså fyra tusen kilo gånger trehundra kilometer. Fast ska jag omvandla ton så måste jag ju omvandla kilometer också, så blir det istället fyratusen kilo gånger trehundratusenmeter? Vad blir det? Typ någonting med tolv. Vi kan säga tolv miljarder. Tolv miljarder kilo då eller tolv miljarder meter? Jag är inte bra på matematik. Hur som helst så låter det som en jävla smäll." Nej, han är inte bra på matematik.
 
Med sig i bilen har han några saker han känner att han alltid behöver ha med sig; Några stearinljus, gitarren, tre oanvända skrivblock och ett påbörjat, ordentligt med pennor, en sorgsen bensinmacksmörgås, rikligt med vatten, och en röst. En röst han alltid bär med sig. En röst som hjälper honom när han inte behöver hjälp och som gör det mycket svårare för honom när han verkligen behöver hjälp. Han har burit den med sig i femton år, allt sedan han bjöd in den. Han kan hålla långa, långa konversationer med den. Den har inget ansikte, ingen doft, den har ingen känsel, han kan inte ta på den, han kan inte stryka den över kinden och be den att försvinna, han kan inte kyssa den, inte laga mat till den, han kan inte stänga ute den, han kan inte älska den, han kan inte sjunga för den så den blir nöjd, han kan inte bädda sängen åt den, Han kan bara önska att den en enda gång skulle knuffa honom i rätt riktning istället för fel.
 
Han tänker att den har ett utseende, ett abstrakt utseende, men ändå ett utseende, Den har konstigt hår, långt och konstigt hår, som liksom flyter omkring men ändå är helt stilla, som inte doftar gott men ännu värre heller inte doftar alls. Den har ögon som inte berättar någonting, en drabbande tomhet, bara ett evigt och mörkt djup av ingenting. Obehagligt. Den har en gänglig kropp som kan böja sig på alla omöjliga sätt, knä som går åt fel håll, axlar utan begränsningar, käkar som kan gapa stort nog att svälja hela honom, fötter som knappt sitter fast i benen. Han borde vara rädd för den bara av själva uppsynen, men det är han inte. Han har lärt sig, han har varit tvungen att lära sig, hur de ska kunna leva med varandra. Han försöker att inte börja prata med den, men det är omöjligt. Det är ett slag han är dömd att förlora.
 
     "Du borde förmodligen inte köra såhär fort med mötande trafik, förmodligen kommer du att dö", den pratar med honom som om det vore en nyhet.
     "Jasså det säger du!? Tack för hjälpen! Jag uppskattar det verkligen! Du ser verkligen alltid till att hålla utkik för mig så jag inte hamnar i trubbel".
     "Tack, tycker du verkligen det? Jag försöker iallafall mitt bästa".
     "Nej, det är väl klart som fan jag inte tycker! Jag tycker du är det sämsta som någonsin har hänt mig, du är förmodligen det sämsta som någonsin har hänt någon alls! Det faktum att du inte förstår dig på en sarkastisk kommentar styrker ju bara att du är helt jävla dum i huvudet". Han kastar en flaska vatten på den. 
     "Aj! Sluta, vad håller du på med?"
     "Jag är trött på dig, du bara förstör, jag önskar att jag aldrig träffade dig, jag vill att du ska dö". Han känner sig elak, som att han är elak mot en vän, men kan inte behörska sig.
     "Det vill du inte alls, då hade du väl mördat mig? Och du är ingen mördare"
     "Mm visst, det hade jag kanske, och det kanske jag ska någon gång, det vet väl inte du?"
     "Fast det vet jag nog, tror du inte? Frågan är vem som är sjukast av oss två, visst, jag kanske förstör vissa dagar för dig. Men är det du eller jag som sitter och pratar med en röst som du själv vet att du har hittat på i fantasin? Du säger att du önskar att du aldrig hade träffat mig men det var ju du som skapade vårt möte? Du säger att du önskar att jag vore död, men då hade du tagit mitt liv för längesedan. Du kallar mig det sämsta, men är det du eller jag som kör i motsatt riktning på en motorväg, och dessutom försöker styra undan andra bilar? Hur jävla efterblivet är inte det?"
     "OK! Vad menar du att jag ska göra då? Vill du att jag ska dö nu? Det är väl klart att jag måste styra undan, jag vill för fan inte krocka, jag vill ha kontroll, det är därför jag är. Jag vet inte ens varför jag pratar med dig om detta, du vet redan, jag har sagt det". 
     

Det kanske låter som en märklig tanke för utomstående. Det måste väl finnas enklare sätt att träna kontroll än att köra för fort på fel sida motorvägen? Helt säkert. Men planen är inte bara att ta kontroll, att få kontroll. Planen är ett mord. Han ska döda den. Och den vet inte om att den ska bli dödad. Enda sättet för honom att hålla fast vid planen är att fortsätta låtsas som att han vill uppnå någonting annat med dådet. Han känner att han kommer lyckas. Han har kämpat hårt för att hålla det hemligt för den i flera veckor. 
 
     "Tror du inte att jag vet att du låtsas som ingenting men att du egentligen ska försöka döda mig?". Fan.
     "Va?", han spelar ovetande som ett proffs.
     "Ja jag vet, jag har sett dina planer, jag hörde dig prata om det häromdagen. Du är inte så tyst när du pratar med dig själv, åtminstone inte så tyst som du själv tror".
     "Ja ok, du ska dö idag, är du nöjd nu?" 
     "Jag bryr mig inte, du kan inte ta mitt liv med våld, det vet du. Vill du ha hjälp? På riktigt? För jag är faktiskt ganska trött på dig med. Du tror att du kan få kontroll såhär, genom att väja för bilar tills jag får nog, hoppar ur bilen och dör. Vem är det som lyssnar på mig? Det är du. Du tror att du får kontroll, men du skapar bara mer kaos. Tänk, vad är farligast; Att du kör i ena riktningen och försöker väja för mötande samtidigt som mötande försöker väja för dig, eller att bara mötande väjer för dig? Tänk efter, det är du som avviker från normen här, det är deras reflexer som testas, inte dina. Tänk om ni reagerar på samma sätt, ni kanske väjer i samma riktning, och pang, du är död, och du vill inte dö".
     "Så, vad föreslår du, eftersom du uppenbarligen har svar på allt?"
     "Sluta styra! Sluta lyssna på mig! Jag vet väl ingenting, jag är väl inte ens någonting? Fan du vet allt det här redan. Men ok, lyssna på mig. Lyssna på mig en sista gång, så drar jag sedan, för jag orkar fan inte se dig gör såhär, din jävla sopa. Blunda!"
     "Blunda? Är du dum i huvudet?"
     "Ja det tycker du ju ändå redan. Bara lita på mig, om du verkligen, verkligen vill få ut någonting gott ur detta, så lita på mig en sista gång. Sedan är jag borta för alltid."
     "Ok, jag litar på dig, en sista gång, du lovar".
 

Den lutar sig försiktigt fram mellan framsätena och lägger sin spretiga hand på hans axel. Låter sin andra hand hålla hans underarm. För sina läppar mot hans öra, och ägnar all sin energi åt att skänka honom tillit, lugn, reson. Den viskar försiktigt, så försiktigt att han knappt hör. Men tillräckligt högt för att han ska tro.
     "Blunda. Slut dina ögon." 
     
 
 
 
     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0